• טלפון: 072-2121333

26אוקטובר, 2015
0
אחסון אתרים ומוסך

אחסון אתרים ומוסך

אחסון אתרים – מוסך ההייטק

 

כל מי שנכנס בדלתות ההאנגר של כל מוסך בפעם הראשונה, הרגיש את חוסר האונים הזה בעמידה מול המוסכניק כשאתה אובד עצות וחסר ידע לחלוטין, ונתון לחסדיו ויושרו של אותו מוסכניק. לך תדע אם התקלה היא באמת מה שהוא אומר, ויותר מכך – האם באמת דרושים 6000 ₪ לטיפול? מכירים, לא? אז הנה לכם אחסון אתרים. מוסך ההייטק.


אין חולק היום שאתר אינטרנט הוא must, פשוט חובה לכל עסק. אם פעם היו אלה דפי זהב (אם אתה לא שם, אתה לא קיים..זוכרים?) האינטרנט גרם לסלוגן הזה להחוויר מצהוב ללבן. לא רק שאתה לא קיים, אתה אף פעם לא נכחת במציאות.



עכשיו, כמובן שאתה לא רוצה להשאר אחור. אז אתה מקים אתר אינטרנט. אתר מושקע, מדהים, טכנולוגי. אבל אתה צריך לאחסן את האתר ברשת הענקית הזו הנקראת אינטרנט, אבל איפה? ברוכים הבאים למוסך ההייטק – אחסון אתרים.

 

ושוב, בדיוק כמו בפעם הראשונה ההיא במוסך, שוב אתם מוצאים עצמכם בצד התוהה. לא מבינים מילה ממה שאיש המכירות מנסה להסביר לכם, כל מיני מושגים עפים באוויר – תעבורה, נפח, אחסון אתר, חוות שרתים (מה זה?) ואתם שמים לב שאיבדתם את המוכרן איפשהו בין 'אחסון אתר' ל- 'לא תקבל את זה באף מקום אחר'. מרוב ייאוש וחוסר הבנה אתם רק רוצים לדעת איפה חותמים, ולצאת מהמוסך ההייטקי הזה שנקרא אחסון אתרים, לברוח למקום מוכר.

 

אז אתם לא מתעצלים, ונוברים ומחפשים ומנסים ללמוד מה זה אומר המושג הזה אחסון אתרים ומה צריך לדעת עליו. כמובן שהאפשרות הראשונה לחיפוש היא האינטרנט. ופתאום אתם מגלים שכל מאמרי אחסון אתרים או אחסון אתר שאתם נתקלים בהם מספקים לכם הסבר, שבמקרה הטוב הוא חלקי ובמקרה היותר גרוע, רק מבלבל אתכם יותר.



אז זהו. שממש לא חובה למצוא את עצמכם במצב הזה. אפשר ורצוי להגיע מוכנים. במאמר הזה, אנחנו נביא לכם את הטיפים מבפנים. אלו שמוסכניק ההייטק מעדיף שלא תחשפו אליהם. אלו שבאמת יתנו לכם הדרכה מעשית מה זה אחסון אתרים, מה חובה לבדוק כשמאחסנים אתר, מה צריך ומה רצוי.

 


אחסון אתרים – מה זה בכלל?

 

לפני שנצלול להסבר הטכני של המושג הזה אחסון אתרים נשתמש במשל. עברתם דירה בשעה טובה, העברתם את הסלון המפואר ופינת האוכל המהממת שלכם, והכל יושב נפלא. מגיע העשירי לחודש, ואתם מצפים בכיליון עיניים לשיק השכר שאמור להגיע אליכם בדואר – אבל לא מגיע דבר (גם דוור לא מגיע). למה? כמובן! לא העברת כתובת, לא יידעתם את העולם שאתם קיימים בכלל.

 

אתר אינטרנט הוא תוכנה לכל דבר. מורכב מקבצים ושורות קוד. אבל מטרתו היא להיות הבית החדש של העסק שלכם. עד עכשיו ישבתם בדירת חדר (המחשב עליו תוכנת האתר) עכשיו אתם עוברים לפנטהאוז (שרת האינטרנט עליו יאוחסן האתר – מחשב הרבה יותר חזק ומתקדם). אבל מי יודע על כך? האם הקבלן שהבטיח לכם שהבית שלכם 'נגיש מכל מקום' אכן יעמוד בהבטחה שלו? האם הוא טרח להציב שלט עם שם הרחוב החדש, כדי שיקל למי שמחפש אתכם למצוא אתכם? האם הדירה החדשה מוכנה? יש מים? יש חשמל? כל התשתיות קיימות?

 

כמובן שהנמשל די ברור. שרת האינטרנט הוא הבית החדש בו אתם מכניסים את האתר לגור בו. אבל צריך ש'הקבלן', כלומר החברה שמספקת את אחסון האתר שלכם ומאחסנת עוד כמה עשרות או מאות באותו 'בניין' (שרת) יספקן לכם את התשתית הנכונה, בסכום כמובן שאתם מסוגלים לעמוד בו, מבלי שתתבקשו לתקן 'ליקויים' בשלב מאוחר יותר בתוספת מחיר.

 


אז מה צריך לדעת האיש הפשוט בבואו לרכוש שירות אחסון אתרים?

 

  1. ניסיון – כמו כל חברה קבלנית, ככל שהיא נמצאת זמן רב יותר בשוק כך סביר להניח שהיא נתקלה בבעיות רבות והצליחה לפתור אותן ולהתייעל (אם היא לא, היא לא הייתה שורדת בשוק) – כך חשוב מאוד לבדוק מי החברה שמספקת אחסון אתרים – האם היא ותיקה? האם היא בעלת ניסיון – רק נקודה קטנה לציון – כשמדברים במונחי אינטרנט, אז שנה אחת שווה לשלוש שנים בשוק הכללי, בגלל קצב ההתפתחות המואץ והמהיר. לכן, חברת אינטרנט שקיימת משנת 2000 לדוגמא, שוות ערך לחברה קבלנית שקיימת 45 שנה בשוק הכללי.

  2. מה אתם בדיוק צריכים? ישנם כמה נקודות עיקריות שאותם אתם צריכים לדעת לפני בכלל שמגיעים לשיחה עם נציג המכירות של חברת אחסון האתרים, ניתן לברר אותם עם מתכנת האתר בקלות. כשאתם ממוקדים ויודעים בדיוק מה אתם צריכים, קשה הרבה יותר 'למכור' לכם דברים שאינכם צריכים כלל – הנקודות העיקריות שעליכם לדעת:

  3.  
    • איזה סוג אתר יש לי? האם הוא תדמיתי, כלומר נותן מידע כללי על החברה ושירותיה או אולי הוא מכירתי, חנות וירטואלית?

    • על איזה סוג שרת אתם מעוניינים שהאתר שלכם יאוחסן? שרת וירטואלי (שיתופי) או שרת ייעודי? הסבר קצר- שרת וירטואלי (שיתופי) הוא כמו בניין. יש לכם שכנים – עוד אתרים המאוחסנים על אותו השרת. יתרונו היא בעלות אחסון האתרים עליו שהיא זולה. שרת ייעודי, לעומת זאת, הינו 'וילה'. שרת שלכם בלבד ובשליטתכם המלאה, חסרונו היא בעלותו היקרה יחסית. כדי לדעת מה אתם צריכים, הכי טוב יהיה להתייעץ עם המתכנת. אם לא, הכלל הוא שאם זה אתר תדמיתי או שאתם בפעם הראשונה עולים לאוויר, בשלב ראשוני יספיק לכם שרת שיתופי לאחסון האתר.

    • שקיפות. החברה צריכה לפרוש בפניכם בדיוק מה אתם מקבלים ושהכל יהיה כתוב ומתועד. בלי אותיות קטנות והגבלות (ראו "נושאים 'מוחבאים' או 'מוסתרים'").

    • האם יש לכם שם מתחם? שם מתחם הוא כתובת האתר שתוקלד בכדי להגיע לאתר שלכם (כדוגמת ynet.co.il) – כדאי שאחסון האתר ורכישת שם המתחם (הדומיין) יתבצעו אצל ספק אחסון האתרים (במידה שהוא מספק שירות כזה). לפעמים זה יוצא מעט יקר יותר, אבל זה משתלם כשהכל מנוהל ע"י גוף אחד.

    • באיזה שפה הוא נכתב? בשוק קיימים שתי שפות עיקריות – אחת המבוססת על מערכת ההפעלה שנקראת לינוקס ואחת המבוססת על Windows. אתם לא צריכים לדעת את כל הפרטים הטכניים, רק את סוג מערכת ההפעלה שעליה ניתן להפעיל את האתר – פשוט תשאלו את המתכנת שלכם.

    • כמה באמת נפח אתם צריכים? אתם בטח שואלים את עצמכם – מה זה בכלל נפח? אז בכמה מילים: נפח הוא מקום. מקום שבו קבצי האתר מאוחסנים. אם היה יש לכם דיסק-און-קי MP3, אז בטח אתם מבינים שעל דיסק-און-קי בנפח 1 ג'יגה בייט אי אפשר לאחסן שירים בנפח של 2 ג'יגה בייט, נכון? אז אותו דבר בדיוק. פשוט תשאלו את מתכנת האתר, הוא יגיד לכם תוך דקות מה הנפח הכללי. כמובן, שיש לקחת בחשבון, את הנפח העתידי המשוער – במיוחד אם האתר יעודכן על בסיס קבוע.

    • נפח תעבורה – כאן הגענו לתחום מעט אפור. נפח תעבורה תלוי בכמות הגולשים שיעברו דרך האתר שלכם. ככל שישנם יותר גולשים, כך נפח התעבורה שיידרש יהיה יותר גבוה לאחסון האתר. הדרך הכי טובה היא להתייעץ עם המתכנת ולעשות קצת סקר שוק לגבי השירות או המוצר אותו מפרסמים.

    • במקרה שאתם רוצים לאחסן אתר שהוא חנות וירטואלית, אז יש לקחת בחשבון שישנו צורך לרכוש תעודת SSL (המחיר שלה הוא קבוע, וזה בעצם האבטחה שיש לאתר שלכם בזמן רכישה והכנסת פרטים כמו כרטיס אשראי וכדו').
       

  4. מעבר לנקודות שצוינו לעיל, ישנו נושא קידום האתר, שהוא משמעותי מאוד אם זה אתר מכירתי אבל אינו חובה בשלב ראשוני (אלא אם כן אתם מעוניינים כבר בשלב ראשוני להיכנס לשוק חזק ולמכור) אבל בבסיס, אלו השאלות שאתם צריכים לברר לפני רכישת שירות אחסון אתרים בו אתם חפצים.

 


נושאים 'מוחבאים' או 'מוסתרים'

 

כמו שכבר צויין למעלה, הנושא הזה של 'אותיות קטנות' והגבלות, הפך להיות מכת מדינה של ממש, על אחת כמה וכמה כשמדובר בנושא אחסון אתרים שבארץ הוא פרוץ לחלוטין, וכל זב חוטם שקונה מחשב קצת חזק, כבר קורא לו 'שרת' ומתחיל למכור שירותי אחסון אתרים לכל דורש..

 

שימו לב טוב טוב למה שאתם חותמים עליו. קראו את כל האותיות הקטנות וההגבלות ושאלו כל שאלה שעולה על דעתכם, לא משנה כמה מגוחכת היא נשמעת לכם בראש. אל תתביישו לבקש זמן להתייעצות או למחשבה נוספת, ערכו השוואות ושאלו כל אחד שנראה לכם שיכול לספק לכם הסבר טכני מניח את הדעת. אל תעשו דבר בפזיזות.

 

התרחקו מאוד מחברות אחסון אתרים 'שלוחצות' אתכם לסגור מהר את אחסון האתר. פזיזות היא מקור ראשוני לעגמת נפש מאוחר יותר. התנהגו במתינות וביישוב הדעת.

 


בנדלים ושאר מרעין

 

הנה שיטה מעולה לעשות עוד כמה גרושים על גב לקוח שאינו מבין מימינו ומשמאלו על אחסון אתר. באנדל (bandle), זה סוג עסקה בה מוכרים לכם מספר שירותים בעטיפה אחת שנראית זולה מאשר רכישת כל שירות בנפרד. מאוד יכול להיות שהסך הכללי הוא באמת יותר זול, אבל ברוב הפעמים אתם כלל לא תצטרכו את כל השירותים שיוצעו לכם, לפחות לא בהתחלה. הצמדו לנקודות שאתם באמת צריכים (אחרי שעניתם על השאלות שהובאו למעלה בסעיף 3). תמיד ניתן מאוחר יותר לשדרג את סוג אחסון האתר, אחסון אתרים זו לא חתונה קאתולית.

 


כלי בדיקה של מקצוענים באחסון אתרים

 

אחסון אתרים, יותר מאשר דומה למחסן, הוא יותר דומה למקרר. במחסן אפשר ל'אחסן ולשכוח', אבל כשמדברים על אחסון אתרים אזי מקרר היא דוגמא נכונה יותר משום שתמיד צריך לדאוג שהמקרר יפעל, אחרת הכל יתקלקל. אם תשאירו את האתר שלכם באחסון כמו שאתם משאירים כלי עבודה במחסן, זה בדיוק מה שתקבלו – כלי עבודה חלוד. הנה כמה טיפים שיעזרו לכם מעבר ל אחסון אתרים או האתר שלכם ויספקו לכם כלים בהם מקצוענים משתמשים בשביל לבדוק את האתר. כלים אלו בעקיפין, עוזרים לכם גם לבדוק את את איכות שירות אחסון אתרים.

 

  1. בדיקת מהירות האתר - https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights
    כלי חשוב של גוגל שנותן אינדיקציה חשובה גבי מהירות בה האתר שלכם עולה. האינדיקציה היא אמנם מושפעת מהתכנות ונפח הקבצים אך נותנת מענה גם לגבי איכות שירות אחסון האתרים.
     

  2. בדיקת ביצועי שרת - http://go.solarwinds.com/en/emea/sam/sem/server-performance-monitor/overview-1132GH-4649GX.html
    תוכנה מצוינת לבדיקת איכות ביצועי השרת שלכם. כלי חובה לכל רוכש שירות אחסון אתרים.
     

  3. היו הראשונים לדעת אם האתר שלכם בשירות אחסון האתרים נפל! - http://host-tracker.com
    עוד כלי חובה ומצוין לניטור האתר. מתריע למייל שלכם במקרה של נפילה.

 

 

סיכום נקודות עיקריות

 

אז מה למדנו עד עכשיו על אחסון אתרים? למדנו שזה נושא מורכב, אבל לא מסובך – כלומר אפשר ללמוד את נושא אחסון האתרים ולהגיע מוכן. למדנו שכמו בכל רכישה, עדיף להכין מעט שיעורי בית, לא להיות פזיז ובעיקר להצמד 'לרשימת הקניות' שקבעתם, אשר נובעת מעניה על השאלות העיקריות כלדעיל, ולא להכנע ללחצים או עסקאות בהן יש שירותים שאינכם צריכים מלבד שירות אחסון האתרים. למדנו שכדאי לקרוא את האותיות הקטנות (שירות אחסון אתרים לא שונה משום שירות אחר עליו אתם משלמים במיטב כספיכם) והכי חשוב – לבדוק את אמינות החברה, אינדיקציה מעולה מהווה הזמן בו קיימת החברה – ככל שהיא קיימת יותר זמן, כך סביר מאוד להניח שהיא מקצוענית יותר, טובה יותר בטיפול במשברים (לעיתים, כמו בכל תחום, מתרחשים כאלה גם בנושא אחסון אתרים) ויכולה לתת את השירות הטוב והמקצועי ביותר ללקוח בנושא שירות אחסון אתרים.
 


לא נמצאו תגובות

כתוב תגובה